E-commerce: wat is het en wat kan je ermee?

Via het internet worden er tegenwoordig veel dingen verkocht. Denk bijvoorbeeld aan kunstwerken (van welk aard dan ook) of een kledinglijn, maar er worden ook eigen diensten verkocht. Wanneer er dingen worden verkocht via computernetwerken, wordt er gesproken van e-commerce. Maar wat houdt dit eigenlijk in? En hoe krijg je jouw winkel op de kaart?

E-commerce

Zoals gezegd is e-commerce handelen via computernetwerken, zoals het internet. Er bestaan verschillende vormen van e-commerce: B2B, B2C en C2C. B2B betekent ‘business to business’, oftewel handel tussen twee verschillende bedrijven. Een voorbeeld hiervan is een autofabrikant, die auto’s aan garages verkoopt, zodat zij deze aan de consument kunnen verkopen. De garage in dit voorbeeld is B2C, ‘business to consumer’. Als laatste is er nog C2C, ‘consumer to consumer’. Hier is Marktplaats een goed voorbeeld van. Consumenten kunnen onderling hun producten verkopen, zonder dat er een bedrijf bij komt kijken.

Er zitten veel voordelen aan het hebben van een online winkel en online handelen. Zo zijn de kosten over het algemeen lager bij een online winkel. Er hoeft geen compleet pand gekocht te worden, maar de goederen kunnen vanuit huis verstuurd worden naar de consumenten. Ook kan het assortiment groter zijn dan bij een fysieke winkel, wat goed is voor de inkomsten.

Marketing

Wanneer iemand een winkel begint, zowel online als fysiek, wordt er vrijwel altijd reclame gemaakt voor de goederen die er worden verkocht. Natuurlijk zal dit het bedrijf en de goederen meer op de kaart zetten. Zo ook bij e-commerce. E-commerce marketing bestaat uit online communicatie- en promotieactiviteiten om producten te verkopen. Het is belangrijk om de data van de e-commerce marketing bij te houden: wat is de beste plek om reclame neer te zetten en hoe vaak wordt er naar gekeken? Dit kan allemaal bijgehouden worden door middel van verschillende tools op het internet. Een voorbeeld hiervan is Evoworks. Door middel van research en analyse wordt er strategisch gekeken naar wat de beste plek is om de reclame neer te zetten. Op deze manier wordt e maximale potentie uit een webshop gehaald, iets wat iedereen wel wilt. E-commerce marketing kan bijvoorbeeld gedaan worden via social media en/of via de e-mail.

Er zitten veel voordelen aan goede marketing via het internet. Zo is het online een stuk makkelijker om de gewenste doelgroep te bereiken. Door middel van social media, bijvoorbeeld, kunnen advertenties gerichter ingezet worden, waardoor de marketing meer nut zal hebben. Daarnaast is online adverteren een stuk goedkoper dan wanneer het fysiek wordt gedaan en kan het beter bijgehouden worden. Zeker handig dus!