5 symptomen van een kapotte accu

      Geen reacties op 5 symptomen van een kapotte accu

Shit. Daar sta je dan: met pech op de parkeerplaats. Hoe vaak je jouw sleutel ook in het contact draait, de auto weigert te starten. Misschien hoor je nog een licht gestotter, maar daar houdt het al snel mee op. Terwijl je de startkabels uit de schuur trekt, denk je al na over mogelijke oorzaken. Het zal vast de accu zijn, denk je. Maar wanneer moet je nu een nieuwe auto accu kopen? In deze blog vertellen wij je meer.

Een opgezwollen behuizing

Eens in de zoveel tijd kijk je – als eigenaar van een auto – onder de motorkap. Ziet alles er nog goed uit? Let daarbij ook op de behuizing van de accu. Staat deze bol? Dan kun je dit opvatten al een duidelijk signaal dat deze binnenkort vervangen moet worden. Dit betekent namelijk dat de accu intern stuk is of met een verkeerde lader is bijgeladen. Hierdoor wordt de druk te hoog. Verder gebruik wordt af te raden.

Corrosie rond de accupolen

Er kan ook corrosie bij de polen van de accu zichtbaar zijn. Dit gebeurt wanneer er accuzuur weglekt of dat er iets mis is met de omgeving waarin deze zich bevindt. Wat de oorzaak ook is, het gevolg blijft hetzelfde. De accupolen kunnen door de ontstane roest slechter stroom geleiden, waardoor de accu het gewenste vermogen bij lange na niet meer haalt.

Moeizaam starten

Iedereen die voor langere tijd een auto in zijn of haar bezit heeft gehad, herkent het wel. Met het koude weer in aantocht, start de motor minder makkelijk door. Soms moet je de sleutel meerdere keren omdraaien, voordat deze zijn werk gaat doen. Wordt dit probleem alsmaar groter? Dan is een vervanging van de accu zeker op zijn plaats.

De accu raakt sneller leeg

De meeste auto’s staan wel eens voor een langere tijd stil. Bijvoorbeeld omdat je hem alleen voor lange ritten in het weekeind gebruikt. Of juist omdat je een weekje vrij bent van werk. Wanneer een accu aan zijn eind is, kan het zijn dat deze sneller leegraakt. Waar een goede accu zeker enkele weken tot maanden kan stilstaan, is een kapotte accu na een week al zo goed als leeg. Je kunt dit ook meten. Een volle accu heeft een spanning van 12,7 Volt. Loopt deze na enkele uren al terug, dan is het einde in zicht.

De accu laadt niet meer op

Met het laatste symptoom kun je er niet meer omheen. Laadt de accu helemaal niet meer op? Dan is de aanschaf van een vervanging zo goed als onvermijdelijk. Blijf je het toch proberen, dan kan dit gevaarlijke situaties in de hand werken.